Jeg er uddannet kok med bronzemedalje i 1975. Været på det Danske Landshold for kokkelever. Arbejdæ

Jeg er uddannet kok i 1975 med bronzemedalje. Medlem af det Danske Landshold for kokkeelever. Arbejdet som kok på bla. Årslev Kro, Hotel Atlantic og Gammel Åbyhøj. Som køkkenchef på Hotel Atlantic Århus, La Cocotte, Scanticon Århus, MF Broen Århus, Den Europæiske Filmhøjskole i Ebeltoft og Varna Palæet i Århus. Gennemført Statens Erhvervspædagoiske Læreruddannelse og undervist på Århus Tekniske Skole, Levnedsmiddelafdelingen. 2 gange i TV Køkkenet med Arne Fusager og Michel Michaud. Seneste 13 år arbejdet som køkkenchef hos Kromann Reumert, Danmarks største advokatkonter. Er medforfatter til "Køkken" udgivet på Erhvervsskolernes forlag. Nuværende job, glad efterlønner.

torsdag den 14. september 2017

Kokkari Samos

Samos Kokkari 2.0

Så har vi været en tur på Samos igen, samme by, samme hotel......... det er åbenbart sådan noget ældre mennesker gør. Turen til Samos tager 3 timer og en lille time senere er du på hotellet, det er en af grundene til at vi ta´r til Samos. En anden ting er selvfølgelig vejret. Grækenland om sommeren er jo nærmest garant for godt vejr og vi blev ikke skuffede. Dag temperaturer omkring de 30 grader i skyggen og så en go´ vind fra havet gør at man uden problemer kan være på stranden fra 9 til 5. kun afbrudt af Ouzo pause og frokost som har det med at trække lidt ud. En gang imellem trækker det så langt ud, at man skal have en lille middagslur for at komme ovenpå igen!!!
I år havde vi bestemt os for ren dase ferie. Dog tog vi en dag fri fra stranden, for at komme på jeep safari hvor vi stort set kørte på grusveje hele dagen oppe i bjergene. Torben, en fyr fra Bornholm der har kastet sin kærlighed på Samos, er på øen fire gange om året og det er nu blevet til omkring 1300 overnatninger på samme værelse på Hotel La Place...... Sidst vi var på Samos talte vi en del med ham. Han tilbød at køre os en tur op i bjergene hvor man ellers ikke kommer. Vi betalte de 70 Euro det kostede at leje en jeep en hel dag med benzin. Det blev en fantastisk flot tur som jeg håber det fremgår af billederne. Man kan også selv leje bil, det gjorde vi sidste år, men vær opmærksom på at de fleste udlejnings selskaber kun tillader kørsel på asfalterede veje...
Samos er perfekt til dase solferie, men der er også en fantastisk natur samt masser af historiske steder at besøge, det kræver dog, at man lejer bil eller motorcykel...

Kokkari med Tyrkiet i horisonten

Byen er en skøn blanding af gamle huse, fantastisk flot vand og en masse restauranter. Faktisk er der så mange pladser på restauranterne, at alle der er på ferie i Kokkari skal spise fire gange om dagen hvis restauranterne skal have fuldt hus!!
Til trods for det, kan man gå i fred og ro og studere menukortene. Det er hurtigt gjort da næsten alle serverer det samme......

Havnen i Kokkari, sen eftermiddag og tidlig morgen.

Leg i bølgerne en sen eftermiddag.

Stranden i Kokkari er bare smuk. Der er helt flade bløde sten i stedet for sand.

Det blæser meget på denne side af øen så varmen er til at holde ud..

Bølgerne kan blive ret store.

De ældre mænd mødes flere gange om dagen til en snak og en ouzo.

Græsk mad er ikke det mest spændende i verden. Favoritmåltidet er frokosten med grillet octopus og calamares, græsk salat, bagte tomater med feta og spicy ostesalat. Selvfølgelig skyllet ned med Mythos og rigelige mængder Ouzo.

Noget af det bedre aftensmad. Grillede grønsager med balsamico, gyros, feta i filo dej og ovnbagt lam... Ellers er der ikke meget at komme efter og så serveres der pommes frites til alt ! Græske kartofler findes åbenbart kun i Danmark...........

På vores hotel La Place bor der ofte en fyr der hedder Torben. Faktisk så ofte, at han har boet på det samme værelse omkring 1300 gange, han ved en del om Samos. Vi har talt med ham flere gange og han tilbød, at køre os en tur rundt i bjergene. Vi betalte bil lejen og benzinen, det koster ca. 70 Euro for en hel dag, og så kom vi ellers off road til steder vi aldrig selv ville komme. Det var på grusveje det meste af dagen, så vi var noget støvede da vi kom hjem.

Tjek evt. hans hjemmeside: www.samostour.dk

Fantastisk udsigt over Samos

Smukt.

Fremme ved målet i ca. 1200 meters højde.Flot udsigt, læg mærke til alle træstammerne der ligger på bjergene. De stammer fra en kæmpe brand der var på Samos for et par år siden.

Det var den her vi skulle se. Kirken er bygget så langt væk fra hav og mennesker som det næsten er muligt. Historien går på, at den fisker der har bygget den var ved at drukne og lovede at bygge en kirke hvis han kom i land. Han overlevede og gik op ad bjerget indtil han mødte folk der ikke vidste hvad det ville sige at fiske. Her byggede han så sin kirke. Han skulle aldrig i nærheden af vand igen....

Her kan man se hvor øde kirken ligger, det er den lille hvide prik på toppen af bjerget. Rimelig svær at komme til....
Vi var så heldige, at da vi fløj hjem kom vi lige hen over den

Nyt hold turister på vej til Samos.

Det ældste og største oliventræ på øen. Træet er hult og har i mange år fungeret som stald for et par geder. Det havde vi garanteret ikke selv fundet. Det står i en lille by og man kører ind igennem en privat indkørsel, henover en terrasse og så ned ad en lille blind vej. Herfra er det på gå ben ned ad en lille sti og så står det inde i en privat have.... Man mener det er over 500 år gammelt. Ret vildt at det stadig producerer oliven....

Off Road Girls.....

Faste rutiner er godt. Hver aften starter med en Cappucino inden aftensmaden. Hov jeg glemte, at man hver formiddag skal have en stor Ouzo, dagens første men ikke eneste...